Adakah anda akan beli Notebook Toshiba?
Ramai guru yang beli notebook Toshiba menghadapi masalah notebook shutdown sendiri jika dicaj (penjual komputer pula mengesahkan keadaan disebabkan motherboard). Di sekolah saya mempunyai 4 kes notebook Toshiba menghadapi keadaan ini. Ada yang pakai tak sampai 3 bulan terpaksa menukar motherboard tetapi nasib baik sebab masih dalam waranty. Ada pula yang nasib kurang baik terpaksa mengeluarkan duit poket RM600++. Walaupun ada waranty, after sales service pula lah lambat. Ambil masa sebulan setengah. Biasanya saya akan tanya kedai komputer notebook jenama ini ok ke tak, ada pelanggan yang lain komplen jenama ini dan yang paling penting sekali after sales service bagus tak. Kalau penjual yang tahu kaut untung saja akan kata semua ok tetapi bila ada masalah kata bukan salah dia dan akhir sekali menolak tanggungjawab sebagai pengusaha kedai.
Saya berhadapan masalah ini pada tahun 2008 dimana saya beli di ATi Computer yang menjadi ejen Toshiba. Masa itu saya bukannya membeli jenama ini tetapi pc AMD keluaran ATi Computer. Lepas pakai pc itu tak sampai setengah tahun ada masalah timbul. Dengan sukarela, tauke komputer akan membaikinya. Lepas pakai sebulan masalah yang sama wujud lagi dan kali ini tauke itu kata masalah hardisk. Lepas sebulan masalah yang sama wujud lagi. Saya mintak tauke itu periksa komputer elok-elok. Saya biar komputer itu berberapa bulan di kedai itu untuk dia mengenal pasti masalahnya. Untuk kali keempat saya tak tahan lagi, saya mintak refund. Separuh pun cukup la. Banyak sangat masalah, semua kerja terganggu. Tengah buat kerja sekolah tak sempat save. Tauke ini ingat saya tak tahu pc ke? Saya pernah baiki banyak pc dan notebook guru lain tetapi masalah ini tak pernah wujud. Kalau masalah software saya boleh baiki sendiri kalau hardware tauke tu kena tukarlah. Akhir sekali,tauke tu baiki dan katanya dah tukar motherboard. Saya dah frust sangat sampai tak ambil pc dari kedai itu dan beli notebook acer dari penjual yang lain atas rekomen rakan setugas. Suatu hari tauke itu hantar pc ke saya dan mohon maaf atas kesilapan dia. Saya buat terima je. Masa saya hantar pc yang problem, dia nak salahkan saya. Dia mestilah mulut manis sebab ramai pelanggannya guru. Saya x sabo dia sebab dia pun nak cari makan tapi saya bersumpah tak akan rekomen kedai tu kat orang lain. Penjual jenis tak jujur. Ilmu komputer pula cetek.
Berbalik kepada cerita Notebook Toshiba, penyelesaian mudah adalah tukar motherboard tetapi masalah ini mungkin akan timbul semula nanti. Kalau sudah lepas waranty, jangan tukar motherboard lagi. Cuba tanya rakan sekerja yang mahir komputer apa yang perlu dibuat bagi menjimatkan kos sebelum menghantarnya untuk ditukarkan motherboard.
Nasihat saya, cari penjual komputer yang jujur dan mempunyai track record yang baik. Jangan beli komputer dari dealer sebab dia orang hanya tahu kaut untung.
No comments:
Post a Comment